De taken van de Eerste Kamer liggen op het gebied van de wetgeving en het controleren van de regering. Daarnaast controleert de Eerste Kamer de totstandkoming van Europees beleid en regelgeving. Bij de uitvoering van deze (grond)wettelijke taken worden de leden van de Eerste Kamer ondersteund door de griffie.


Vacatures

Momenteel is er een vacature voor informatiespecialistPDF-document.


Informatiespecialist

Een cruciale rol in de democratie

Een goed functionerende democratie vraagt om transparantie in het wetgevingsproces. Als informatiespecialist bij de Eerste Kamer in Den Haag zorg jij ervoor dat iedereen toegang heeft tot actuele en betrouwbare informatie over dit proces. Je werkt aan de publicatie van wetsvoorstellen, samenvattingen en Kamerstukken. Werk dat niet alleen vandaag telt, maar ook over vijf, tien of honderd jaar. Jij schrijft letterlijk mee aan politieke geschiedenis.

Wat je bijvoorbeeld doet:

  • Complexe stukken vertalen naar toegankelijke teksten voor de website.
  • Wetsvoorstellen en Kamerstukdossiers samenvatten.
  • Metadata toevoegen aan en redigeren en publiceren van webteksten.
  • Overzichten van stemmingen in de Tweede Kamer opstellen.
  • Motiedossiers aanleggen en actualiseren.
  • Bronnen ontsluiten en (digitale) dossiers opbouwen.

In deze veelzijdige functie zit je met je neus boven op de politieke actualiteit. Je denkt actief mee over de inhoudelijke ontwikkeling van de website en bent een aanspreekpunt en adviseur voor burgers, Kamerleden en collega’s die op zoek zijn naar betrouwbare informatie. Dankzij jouw werk kunnen senatoren hun taak goed uitvoeren.

Dit neem je mee

Bij je sollicitatie kijken we ernaar of je beschikt over:

  • Een afgeronde hbo-opleiding, bij voorkeur in informatiedienstverlening of management.
  • Interesse in het Nederlandse wetgevingsproces en in politieke, maatschappelijke en bestuurlijke ontwikkelingen.
  • Analytisch vermogen en nauwkeurigheid bij het zoeken en selecteren van informatie.
  • Ervaring met cms’en en (geautomatiseerde) zoeksystemen.
  • Zelfstandigheid, stressbestendigheid en de wil om jezelf te blijven ontwikkelen.
  • Sterke schrijfvaardigheid en het vermogen om helder te communiceren.
  • De vaardigheid om met Engelstalige informatie om te gaan

Voldoe je niet aan alle functie-eisen, maar denk je dat je met jouw achtergrond wel kunt passen in deze rol? Ook dan horen we graag van je. Verder staan we open voor kandidaten met diverse achtergronden en perspectieven, omdat we geloven dat dit ons werk sterker en completer maakt.

Dit krijg je van ons

  • Een tijdelijk dienstverband voor 32 tot 36 uur per week, met uitzicht op een vast contract.
  • Een salaris in schaal 10 van de cao Rijk, tussen € 3.091,60 en € 4.921,54 bruto per maand (bij 36 uur).
  • Een individueel keuzebudget (IKB) van 16,5% van je jaarsalaris.
  • Een mobiliteitskaart waarmee je 2e klas kunt reizen voor je woon-werkverkeer.
  • Ruimte voor persoonlijke groei, opleidingen en ontwikkeling.
  • Mogelijkheden om tot 50% van je werktijd thuis te werken.
  • Een collegiale werksfeer met aandacht voor werk-privébalans.

Over je werkomgeving

Je werkt binnen de directie Inhoud van de griffie, bij het Centraal Informatiepunt (CIP). Je maakt deel uit van een team van 9 informatiespecialisten met expertise over nationale en Europese wetgeving. Elk teamlid heeft eigen aandachtsgebieden, waarbij de CIP-collega’s elkaar ook ondersteunen. De sfeer is professioneel en informeel, met ruimte voor sociale activiteiten.

De Eerste Kamer bestaat uit 75 senatoren die wetten zorgvuldig toetsen op uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en rechtmatigheid en de regering controleren. Het CIP ondersteunt dat proces, onder meer bij commissievergaderingen, deskundigenbijeenkomsten en technische briefings. Regelmatig vergadert de Kamer op dinsdagavonden. Je flexibiliteit is daarbij gewenst.

De sollicitatieprocedure

We willen graag een goed en compleet beeld geven van de functie, je collega’s en de werksfeer. Daarom bestaat de selectieprocedure uit:

  • Twee gesprekken op kantoor: één met HR en teamleden, en één met HR en de leidinggevende van het team.
  • Een referentiecheck, zowel online als telefonisch.
  • Een assessment kan onderdeel uitmaken van de selectieprocedure.

De sollicitatiegesprekken zullen plaatsvinden in de periode van 5 t/m 12 september.

Meer weten of meteen reageren?

Bel voor inhoudelijke vragen met Candacé van der Bijl, Hoofd CIP, via 06 - 5166 2644. Voor vragen over de procedure kun je terecht bij Marcel Meiling, HR-adviseur, via 06 - 1175 0402. Reageren kan tot en met 29 augustus 2025 via sollicitaties.eerstekamer@rijksoverheid.nl.


Open sollicitatie

Wil je bij de Eerste Kamer werken maar hebben we momenteel geen passende vacature? We maken graag kennis met je! Stuur je cv en motivatie naar werken@eerstekamer.nl. Even bellen kan natuurlijk ook: Roel Joosten, senior adviseur bedrijfsvoering, is bereikbaar via 06 - 1175 0372.


Het werk van de griffie

Het werk van de griffie heeft als doel om de Eerste Kamerleden hun democratische rol zo goed mogelijk te laten uitvoeren. Dat doen we bijvoorbeeld door een perfecte voorbereiding van alle debatten die hier worden gevoerd. Of het creëren van een veilige en gastvrije werkomgeving wat betreft ICT, (informatie)beveiliging of catering.

Meer dan debatteren

Vaak wordt bij de Eerste Kamer meteen aan debatteren gedacht. Eerste Kamerleden doen echter veel meer en daarmee is de ondersteuning van de griffie breder. Zo worden er vaak deskundigenbijeenkomsten of werkbezoeken georganiseerd om meer kennis op te doen over een onderwerp. Ook zijn Kamerleden lid van overlegorganen en reizen zij daarvoor regelmatig af naar Brussel, de landen en/of gemeenten in Caribisch Nederland of andere collegaparlementen. Al deze bezoeken worden tot in de puntjes voorbereid door griffiemedewerkers, regelmatig gaat er ook een collega mee om de Kamerleden ter plekke te begeleiden.

Buitenlandse bezoeken

Daarnaast leggen buitenlandse staatshoofden (bijna) altijd een bezoek af aan het Eerste Kamergebouw als zij in Nederland ontvangen worden. Bij zo’n bezoek zijn veel collega’s betrokken om een vlekkeloos verloop te garanderen. Van speechwriter tot beveiligers en van bodedienst tot het protocolteam.

Ondanks de verschillende expertises van alle collega’s delen wij in ons werk een aantal kernwaarden. Deze waarden zijn voor iedere functie even belangrijk en zien we overal in de organisatie terug. De vier kernwaarden zijn: integer, dienstverlenend, proactief en zelfbewust.

Wil je meer weten over werken bij ons? Lees vooral verder!