E250014
  klaver icoon
Laatste revisie: 05-09-2025

E250014 - Omnibusvoorstellen Defensie Gereedheid 2030




Stand van zaken

Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in commissie Eerste Kamer.

nationaal

Op 8 juli 2025 besloot de commissie de Omnibusvoorstellen in behandeling te nemen en te agenderen zodra de BNC-fiches beschikbaar zijn. Een aantal fracties heeft al aangegeven inbreng te willen leveren voor schriftelijk overleg.

Europees

. .


Kerngegevens

commissie Eerste Kamer

beleidsterrein

verwant dossier


Behandeling Eerste Kamer

Op 8 juli 2025 besloot de commissie de Omnibusvoorstellen in behandeling te nemen en te agenderen zodra de BNC-fiches beschikbaar zijn. Een aantal fracties heeft al aangegeven inbreng te willen leveren voor schriftelijk overleg.


Standpunt Nederlandse regering

De mededeling

Het kabinet verwelkomt de boodschap dat EU-wetgeving de krijgsmachten niet disproportioneel mag hinderen en is positief over de verduidelijking van uitzonderingsbepalingen in natuur- en milieuwetgeving. De erkenning dat defensiegereedheid kan gelden als een ‘dwingende reden van groot openbaar belang’ biedt lidstaten meer juridische ruimte om uitzonderingen toe te passen. Het kabinet benadrukt daarbij het belang van een evenwichtige toepassing, waarbij defensiebehoeften worden afgewogen tegen natuur-, milieu- en gezondheidsdoelen.

De verordeningen

Het kabinet is in beginsel positief over de verordening tot versnelling van vergunningverlening voor defensieprojecten, die inrichting van één loket en prioritering bij de gerechtelijke instanties voorstelt. Wel plaatst het kabinet kanttekeningen bij het voorstel voor vergunningverlening van rechtswege, gelet op mogelijke spanning met bestaande natuur- en milieuwetgeving en de uitvoeringspraktijk. Het kabinet benadrukt dat versnelling hand in hand moet gaan met zorgvuldigheid en juridische houdbaarheid.

Het kabinet verwelkomt de voorgestelde aanpassingen in de REACH-, CLP-, Biociden- en POP-verordeningen die gericht zijn op verlichting van knelpunten voor de defensie-industrie. Daarbij blijft Nederland hechten aan milieu- en arbeidsveiligheid. Ten aanzien van het Europees Defensiefonds (EDF) is het kabinet positief over de voorstellen om projectbeoordelingen te versnellen, meerjarige werkprogramma’s en directe toekenningen mogelijk te maken, en projecten te testen in Oekraïne. Het kabinet benadrukt dat lidstaten duidelijkere rechten moeten krijgen op de resultaten van EDF-projecten.

Ten aanzien van de intra-EU-overdrachten en defensieaanbestedingen is het kabinet positief over lastenverlichting en verdere aanpassing van de Defensieaanbestedingsrichtlijn. Wel staat het kabinet kritisch tegenover de formalisering van reeds bestaande mogelijkheden tot contractwijziging. Volgens Nederland kan dit de administratieve lasten vergroten. Verder betreurt het kabinet dat de Commissie geen voorstellen heeft gedaan tot wijziging van onder meer de Kaderrichtlijn afvalstoffen, de verordening inzake coördinatie van socialezekerheidsstelsels en de verordening medische hulpmiddelen, terwijl Nederland hier wel om had verzocht. Deze aanpassingen blijven voor het kabinet essentieel om de gereedstelling van de krijgsmacht te versnellen.


Behandeling Raad

Tijdens de Raad Buitenlandse Zaken Defensie van 20 mei 2025 spraken de lidstaten over de implementatie en voortgang van het Witboek Defensie Gereedheid 2030 (21.501-28, A). In dit Witboek kondigde de Commissie een voorstel aan om regelgeving voor de defensie-industrie te vereenvoudigen (Defence Omnibus Simplification). Volgens Nederland en een aantal andere lidstaten zou het voorstel verder moeten reiken dan de wet- en regelgeving voor de defensie-industrie en tevens aandacht moeten besteden aan belemmeringen voor de gereedheid en groei van de krijgsmachten, zoals milieuwetgeving. Zie hiervoor het non-paperPDF-document met de Nederlandse visie op het Defence Omnibus Simplification voorstel, dat als bijlage met het Raadsverslag is meegestuurd.


Alle bronnen