Dinsdag 9 juli 2024, commissie Economische Zaken en Klimaat (EZK)




Agenda

1.Vaststellen agenda

2.26485, B

Brief regering; Ontwerpbesluit Implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering; Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Beslispunten:

  • Wenst de commissie de voorzitter van de Kamer te verzoeken een brief aan de regering te sturen waarin wordt verzocht om de AMvB om te zetten in een wetsvoorstel, zoals bedoeld in art. 391a lid 2 boek 2 BW?
  • Op welke wijze wordt dit ingebracht bij de plenaire vergadering van 9 juli 2024?

Ambtelijke toelichting:

De griffie is tot de volgende conclusies gekomen:

  • Op 12 juni heeft de minister voor Rechtsbescherming het ontwerpbesluit van Richtlijn 2022/2464 voorgelegd aan de leden met uiterlijke datum 10 juli 2024.
  • De voorlegging geschiedt via artikel 391a lid 2 boek 2 BW. Door het aangenomen amendement 36157, nr. 11. betekent dit dat het gaat over een zware voorhangprocedure waarbij wetgeving verkozen kan worden boven een Algemene Maatregel van Bestuur. Dit gebeurt wanneer een meerderheid dat wenselijk vindt.
  • De BBB heeft aangegeven te willen stuiten. Dit kan enkel doorgaan als een meerderheid van de Kamer dit accepteert.
  • De BBB heeft deze stemming niet tijdens het college van fractievoorzitters aangekondigd.

Consequenties stuiting:

  • Ten eerste betekent dit dat de implementatietermijn voor de richtlijn verder wordt overschreden. In het implementatiebesluit stond als implementatietermijn 6 juli 2024.
  • Als een land een richtlijn niet omzet, kan de Commissie een inbreukprocedure starten en een procedure bij het Hof van Justitie van de Europese Unie tegen het land opstarten (in dit geval kan de niettenuitvoerlegging van de beslissing leiden tot een nieuwe veroordeling met eventuele geldboetes als gevolg).
  • Krachtens artikel 260, lid 3, kan de Commissie, wanneer een lidstaat geen kennisgeeft van de maatregelen ter omzetting van een richtlijn, deze lidstaat om betaling van een geldboete verzoeken.
  • Door stuiting wordt de minister verplicht om de Algemene Maatregel van Bestuur om te zetten tot een wet. Dan volgt een gewone wetsprocedure.
  • Zo lang de wet niet is geaccepteerd is de richtlijn niet werkzaam voor Nederland. Andere EU-landen die de richtlijn wel op tijd hebben geïmplementeerd, moeten zich wel aan deze wet houden.


Korte aantekeningen